ضرورت حفظ دین علی را خانه نشین کرد...
بسم الله الرحمن الرحیم
یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ*
«ای آنچه از سوی پروردگارت به سوی تو نازل شده را ابلاغ کن و اگر چنین نکنی پیامش را نرساندی و خدا تو را از گزند مردم نگاه میدارد،آری خدا گروه کافران**را هدایت نمیکند.»
در اینکه این آیه در روز غدیر خم و در باب اعلام ولایت و جانشینی امام علی علیه السلام نازل شده است،جای هیچ شک و شبهه ای نیست و علمای شیعه و سنی به تواتر نقل کرده اند.***
در این آیه خداوند رسالت پیامبر اسلام(ص) را منوط به معرفی کردن رکن اصلی دیگری از اسلام به نام امامت میداند و در صورتی که این امر انجام نشود تمامی زحمات پیامبر برای آوردن آخرین دین الهی از جانب خدا و تثبیت و مستحکم ساختن آن در جامعه بی ثمر واقع میشود؛زیرا با وجود تهدیدهای داخلی نظیر برخی بستگان و صحابه پیامبر و تهدیدهای خارجی مثل کشور روم،استمرار دین در وجود امامانی برای حفظ دین است.
حال که مهمترین وظیفه کلی مشخص شده است-دیگر وظایف نیز در حیطه این هدف قرار میگیرد-میتوان فلسفه خیلی از اقدامات حساس ائمه بزرگوار علیهم السلام را توجیه کرد.برای مثال؛امام حسن علیه السلام تن به بیعت با معاویه داد،زیرا با توجه به شرایط آن زمان بهترین و جامع ترین اقدامی که باید برای حفظ دین و حفظ جایگاه امام در جامعه انجام میشد،امضای پیمان صلح بود،یقینا اگر سایر ائمه هم در این شرایط قرار داشتند تن به صلح میدادند.
سیزده تن از بهترین خلق خدا مشکلات زیادی را تحمل کردند تا امروز شیعه سرش را بالا بگیرد و به داشتن تنها دینی که مصون از تحریف مانده افتخار کند و امید به ظهور منجی را در دل بپروراند...و تو امروز در برابر دینت و جامعه اسلامی مسئــــولیت سنگینی بر عهده داری...
روضه نوشتـــــــ اگر به مادر سادات و پاره تن پیامبر اینگونه در کوچه بنی هاشم جسارت شد و علی نتوانست کاری بکند،جز برای حفظ دین نبود..اگر بیست و پنج سال درد خانه نشینی همچون استخوانی در گلو امیر مومنان را آزار میداد جز برای مستحکم ساختن سنگر اسلام ناب و حفظ آن نبود...کاش تاریخ نویسان شرح زندگی علی را بعد از شهادت مادر اینگونه بنویسند:
*سوره مائده،آیه شصت و هفت
**از آنجا که خداوند میگوید پیامبر را از شر مخالفان ولایت امام علی علیه السلام حفظ میکند،کلمه کفر در آخر آیه هم به مخالفان ولایت تکوینی اطلاق میشود.پس نفی امامت به کفر میانجامد.
***مکارم،پیام قرآن،جلد نه،صفحه صد و هشتاد و یک
- ۹۴/۰۴/۱۵